13 February 2015

Winter Trip with Family - Welcome to South Korea!

Assalamualaikum. 안녕.

My first getaway in 2015! Balik kampong. Double happiness because this time, I brought Bunda along. Together with Bunda's two elder sisters & my three cousins. First time jalan beramai2 pi oversea with my family. Pi kampong aku pula tu kan. Ok, motif sangat sampai dua kali mentioned balik kampong.

Flight ticket ni kami beli April last year. Gigihkan mau dekat setahun tunggu trip ni. Masa tu ada promotion Air Asia so dapatlah fare RM 520.00 (basic fare) per person. A week before the trip, Aunty suruh 'beli' luggage sebab kami ada satu beg untuk makanan. Bawa kicap, sos & makanan tin that weighed more than 100ml memang haruslah kena check-in luggage. And masa ni baru tau, the minimum weigh to purchase is 20kg. Cost is RM 89.00! Nangis darah dalam diam. Kenapa telah menjadi mahal?

18 January 2015
Incheon International Airport, South Korea

# Waiting for our luggage. Muka Angah & Aunty excited.
Kali ni terpaksa tunggu luggage di belt sebab bawa stok makanan macam mau buka 7E di Seoul. 
Normally once keluar dari arrival hall, aku akan duduk dulu. Tarik nafas dalam2, ambil feeling. Tiap kali jejak kampong memang akan happy lain macam. Tapi sebab kali ni aku bawa ahli rombongan, maka aku kena bijak atur masa. So aku suruh diorang duduk dulu & wakilkan aku untuk 'tarik nafas'. P to the Yo!

First, pi collect modem wifi di Olleh counter. Si Err bijak tertinggal credit card used to booked the modem & terdelete juga email confirmation untuk booking tu. Instead of paying 5,500 KRW per day, we have to go with the walk-in rate. 8,800 KRW per day! Ginilah kalau tiap kali balik kampong, nervous melantun2. Baru few hours sampai, sudah aku create drama.

More about the modem reservation, please refer here.

Next, 7-Eleven untuk top up T-Money. Aku cuma ada 4 kad so kena beli lagi 3 biji. And of course, menyempat beli banana milk. Breakfast drink yang ini memang penting once di kampong. Suddenly masa di kaunter, aku toleh belakang...cousin aku si Ezza sengih lebar. Rupanya dia pun mau juga merasa susu pisang yang selama ni aku gebang sama dia. Settled urusan T-Money, aku pi kaunter airport limousine bus pula. Super serik naik train pi Seoul last autumn...jadinya mari naik bas jak kali ni. Lagipun it's still too early to introduce them to Seoul's 'deadly' staircases.

Kami ambik bus #6015 (last stop Sejong Hotel in Myeongdong). Masa keluar dari airport, nampak lagi seketul2 muka ahli rombongan double excited. Al-maklum first time keluar asap bila bercakap. Masuk bas, semua bantai tidur except me! Moment mahal tu journey from Incheon to Seoul. Rasa gegar di hati lain macam tiap kali jejak negara ni. *nah baldi* Sejam dalam bas tu aku spent menghayati view.

Jung-gu, Seoul

We alighted the bus at Kukdo Hotel (Euljiro sam-ga stop). Masa turun tu, semua (kecuali aku!) memang pegang jacket! Gila kental kan diorang ingat temperature -3C tu main2. Dalam bas, diorang siap complain kenapa ndak sejuk sangat pun. Bas ada heater wei! Tapi ndak lama riak 'kulit badak' diorang sebab suddenly angin penampar bertiup. Super sejuk beku! Berdengung lah telinga. Ndak sempat aku introduce si Angin, dia lebih dulu perkenal diri sendiri. 
# Ha sampai campak beg sanggup. Semata mau sarung jaket, gloves & muffler!
We waited here for our host to fetch us. Sebenarnya apartment tu just across the street tapi sebab kami ndak tau so kenalah tunggu tuan rumah datang. But we didn't have to wait long. Less than a minute, datang seorang lelaki & mentioned my name. It's our host; Mr Joungtea. Nanti aku buat entry lain pasal accommodation ni.
# Mr Joungtea explaining to us how to operate the appliances & equipment. 
Lepas explaining & tukar passcode pintu rumah, Mr Joungtea balik. And kami? Makan! Kami memang ada bawa makanan siap masak dari Kolumpor. I ordered them from a friend of mine. Habis lunch, we waited for Zuhr. Pastu baru mulakan misi mengukur tanah Seoul! 

Ouh, sebenarnya aku yang paling ndak sabar. Tettttttt!

Dari apartment, kami just jalan kaki pi Myeongdong. Actually boleh jak ikut underground mall tapi sebab aku ndak sure the exact exit door to Myeongdong so kami menyusur jalan raya jaklah. Nasiblah weather is still bearable lagipun semua sudah pakai appropriate clothes. Unlike masa turun bas pagi tu, semua ingat diorang kulit lembu kan.

Myeongdong, Seoul

# Myeongdong
It took us less than 10 minutes to reach this shopping mecca from our apartment.
Jejak kaki sini memang rasa deja-vu gila. Ntah lah apa yang di-deja kan sangat kan tapi memang senyum lebar jak masa sampai sini. 
# Busy street...as always.
# Annyeong Namdaemun!
Kami just limpas Myeongdong & direct pi Namdaemun Market. Sebab mau kejar weekend market yang akan tutup jam 5pm.
Namdaemun Market, Seoul

# Bila sejuk, memang akan cepat lapar.
Sebab ada yang lebih muda dari aku, so haruslah bukan aku yang kena suruh Q untuk beli jajan. 
# Biskut ikan; inti whipped cream + chocolate. 
Buat alas perut sementara tunggu para Makcik 'rasmi' Won diorang.
# The youngest cousin sister; Girl & Bunda.
And sebenarnya since landed di South Korea, diorang ni non-stop tanya aku mana snow. Ni semua gara2 mulut aku yang gatal pi kestau diorang weather forecast kunun informed akan snow petang tu. Hambek lah kan! Bagi harapan lagi.

Tapi! Subhanallah! Petang tu memang betul salji turun. Mula tu masa tengah join Angah pilih sweater, aku rasa macam ada something masuk mata. Then bila aku pusing belakang, nampak macam benda putih berterbangan. So I looked up to the skies. Walla!!! Rasa mau nangis wei. Bukan first time for me tapi aku still rasa happy! Bunda & ahli rombongan lain apatah lagi.
# "Kak, take my picture. Can spot the snowflakes kan."
Maka si Kakak Bibie pun tunaikan impian. Ntah berapa banyak gambar 'nampak snowflakes' ni aku ambil. Siap posing tangan gitu, mampu mau ignore request?
# Miss BibiErr in action
Nasiblah ada few gambar aku dalam camera. Sebab trip kali ni memang automatik aku jadi photog resemi. 
Habis ronda Namdaemun Market, marilah kita isi perut. Ingatkan Angah & Aunty bila sudah kesyiokan shopping, diorang ndak peduli perut menyanyi lapar. Alhamdulillah, sedar diri. Tau pula cakap perut pedih.

So off we went back to Myeongdong. Jalan kaki ya'll! Memang sengaja aku dera diorang berjalan, supaya esok urat kaki ndak kejutan bila nampak tanggaseram subway Seoul.
# Yooganae.
Their first dine-out in Seoul.  
Before bayar tu...

"Balik rumah ni, ada makanan untuk masak kan? Adek mau makan lagi. Sini ndak ngam selera."

And statement Adek was then echoed by Aunty & Angah. 

Angah & Aunty memang aku tau fussy bab makan. Even di KK pun payah mau ikut selera diorang, apatah lagi di tempat lain kan. Cuma masa ni baru dapat tau, my cousin brother (Adek) pun rupanya lidah-pemilih. Cuma Bunda, Ezza & aku jak yang makan dengan lahap. Biasalah perut & lidah universal.

Myeongdong, Seoul
# Mother-daughter!
Alhamdulillah akhirnya berjaya bawa Bunda balik kampong. 
Kami round Myeongdong lepas dinner. And suddenly snow makin lebat...pastu haruslah temperature pun dropped. -4C ndak silap masa ni. Yang lain mula complained sejuk gigil kunun. And penat. Logiklah, berjalan non stop kan. Bukan ada rest pun since landed. So marilah kita balik rumah. 

Baru first day, mesti diorang belum dapat adjust with the extreme temperature. Mau sangat winter...inilah sejuk winter!! Walhal yang proposed untuk pi musim ni adalah aku. Bertabahlah!
# Hujan salji!
Taken depan building apartment kami. 
Sampai rumah, mandi manda & rest kejap. Pastu aku cakap mau keluar. Apa barang kan stay di rumah jak. Lagipun malam masih muda. Aku ndak sangka the cousins wanted to tagged along. Cuma Bunda & her sisters yang ndak mau ikut. Biarlah, bagi chance diorang recharge. Yang muda mudi mau menikmati Seoul di waktu malam.

Dongdaemun, Seoul

# Dongdaemun Design Plaza
Jejak sini last autumn. Kali ni datang lagi sebab Adek request mau tengok lampu2 di jalan & bangunan. I cannot think of any place than Dongdaemun malam tu. Hence off we walked to Dongdaemun. Yes! Berjalan lagi. Kali ni ikut underground mall. Sebab ndak sanggup redah suhu sejuk bedi.
# Something I have always wanted to do!
Bertuahlah kan baru Primary 6, sudah pi oversea. Siap main seleji.
# Request Adek tertunai.
# Us...puas hati.
# My first ngeteh session with the cousins.
Alang2 hujan seleji makin lebat, jadi aku bawa the cousins lepak ngeteh. 
# Memang gen perut tembolok runs in the family.
Padahal baru makan di rumah...anggap jaklah supper kan.
# Hmmm penyakit aku menjangkit sama Ezza.
Di mana juga, mari layan Kdrama. 
# Beauty!
Nampak ni depan mata, aku berjalan dengan senyuman lebar! Hati berbunga. Just like what I have dreamed of. Berjalan atas laluan yang baru diselaputi seleji. Fuh ayat!
# Rupa langit selepas snowfall.
Malam tu, jalan balik apartment dengan hati riang ria. Syukran Allah.
Esok hari...training kaki lagi. Tapi before that, aku terpaksa 'deal' sama kaki half-cramp pula malam tu. And I thought kejadian ngeri last autumn ndak berulang lagi? Sobs.

eryantierdabdulkarim

23 comments:

bilabudakkampungtravel said...

Awesomenya. Kalo aku mesti rasa nak buat drama tamil sikit.. siap merebah-rebahkan diri atas jalan masa snow turun tu. Bertuah :)

Kiko Pika said...

yuhuuu balik kampungggg

DJ said...

Amboi laju Update klo citer psl kg halaman kannnn....hahaha!

just.HY said...

Seoul's 'deadly' staircases! hahaha tak leh lupa laaa tangga tu. keras urat betis bila nk menapak naik tu. ahaks.

bestnyaaaa ade snow turun! lebat x?

Watie Rose said...

seronoknya dapat bawak family..:)

dzuchan said...

aku dah agak dah entry korea mesti keluar dulu..warghaha..
mana gambar bunda ko posing2?

beb, nanti nak mintak tolong ko suggest guesthouse/hostel yg best2 sikit. considering it is my short and 1st trip, kena la best2 belaka..hehe

mrs said...

kat myeongdong tu lah aku jumpa kawan baru :P

hamboi shopping kat uniqlo terus pakai eehh nampak sangat tak sabar kaaaan :)

Diana Diane Teo said...

Best lah BibiErr almost every year balik kampung. Buat saya nak balik juga tapi saya nie lately malas nak transit-transit.

The accommodation you stayed look so cozy. Looking forward for you to share about that. =)

Bibie Karim said...

Budak Kampung: Drama Tamil kena tukar baju banyak kali wei. Pastu bertukar venue banyak kali pula tu.

Kiko: Hihi mestiiiii.

DJ: Bahahaha semangat memang lain macam. Well u know.

Bibie Karim said...

John: Memang membunuh kan! Jepun banyak gak tangga tapi at least ada escalator. Huhuhu. Lebat gak malam tu tapi xleh lawan snow ko kat Lapland. Sampai sekarang aku jeles wei.

Watie: Pastu dera diorang ngan extreme temperature.

Dzuli: Before entry balik kampong, aku up dulu cerita pembukaan. Hihi. Pasal GH tu nanti ko roger2 je aku. Insha Allah mana aku tau, aku tolong.

Bibie Karim said...

MS: Eh samalah! Kat sana gak aku jumpa kawan baru. Siap kena teka lagi nama kawan tu. Wei, mata tajam. Nampak aku je tukar sweater kannnn.

Diana: Made it a mission during my first trip, will balik kampong every year. Try Easterjet, direct from KK. Journey pun 5 hours only. But a bit pricey lah. Will definitely blog about the accom later.

Miss Nazla said...

Deadly stairs ek. Tah kenapa aku tetap tak sabar nak bertemu lg dgn tetangga tu. Hahahaha

I iz sengih lebar baca entry ni. Cpat sikit next entry

Bibie Karim said...

Nazla: Yelah kan rindu katanye mentang2 dah nak gi juga. Nanti aku pos kad TMoney ko eh. Hmmm next entry soon.

Jari Manis said...

luggage AA mmg dh mahal lah Bie skrg..nasib baik Fare still dapat RM500++ kan kalau MAS sale mmg tolak tepi lah AA tu..**KALAU je lah hiksss

P to the Yo tu mmg kelakar hahahaah.Nerbes nk jumpa OPPA tu hihihhi

mmg seoul dekat di hati Bie kan...berkali2 pegi pun tetap excited same to me..eh..tu pun nk mention hahaah

fuhh..nampaknya entri Winter Bie ni akan habis sebelum entri Autumn JM tu completed huhhuh...

Bibie Karim said...

JM: Ha tu lah pasal sebab memang jarang beli luggage. Last beli early 2014 still murah lagi. Xde sampai nak dekat rm100. Ciskek betul!!

Oppa mana ntah yang nak dijumpa sampai poyo sangat kan. Seoul kena dekat sebab dah kata kampong kan.

Hahaha entry JM banyakn dah gantung kan. Xpelah buat pelan2.

Jea Mohamad said...

First snow ke kat korea ni? romantik sgt. Lagi romantik kalau ada oppa donghae..hahahaha

Nana Rjay said...

BibiErr dgn drama mmg tak dapat dipisahkan, haruslah kan dgn suspen2nya sekali, hihihi...

Mie said...

Kali keberapa Bie balik kampung ni agaknya... Seperti biasa, bunda Bie nampak cun... hehe

Bibie Karim said...

Jea: Xlah. First snow masa RM shooting kat Myeongdong haritu. Wei semalam aku tengok yang dia gi Swiss ngan Eunhyuk & Leeteuk. Lawak giler. And yes, hensem giler. Nak terkam je.

Nana: Hahaha x banyak drama kali ni, sebab pi beramai2 so x careless sangat macam selalu. Tetttt.

Mie: Hihi xdelah banyak kali sangat cuma selalu cakap pasal Korea so orang ingat dah banyak kali. Wah ni kalau Bunda baca mau kembang semangkuk dia. Thanks btw; bagi pihak gitu.

Ish said...

Bie...actually kitaorg gi a week after you all. Tapi ndak jumpa snowfall...huhu...pasrah ajelah. Anyway this was our 1st time experienced travel in winter season. so awesome and killing too...hahaha.

Talking abt 'deadly staircases' di seoul mmg terbaek untuk preparation aku for the next trip.

Down jacket baru ko tu Bie nampak cun beb! 😊

Bibie Karim said...

IS: Memang lepas tu aku tengok forecast, laaaaama ni baru snow balik. Macam more than a week ka xsilap. Rezeki kami lah haritu. Killing kan? Hahaha tapi aku suka. Walau badan macam nangka bah dibalut2.

Next trip bila? Siap sedia lah mendaki ah. Last trip ko xmerasa turun naik deadly staircases tu ka.

Hihi jacket baru ah. Beli color tu sebab cousin aku cakap di KL xda color gitu. Yang ada hitam grey & brown jak. Puas hati.

Ish said...

Sorry miscomm statement aku tu. actually this is 1st time we go to Seoul and also the 1st time in the winter. Tangga??..Hmmm...siap berlari2 dengan diorang lagi kejar train...hahaha. Memang lifestyle diorangkan sentiasa pantas, kan?

Next trip aku tu bukan Seoul tapi ke tempat yang agak mencabar lagi..tu sebab skrg nie tgh berlatih turun naik tangga.

Bibie Karim said...

IS: Ouh hahaha! Lucu juga miscom. Mula2 dulu confuse juga kenapa semua mau lari, kenapa in rush. Rupanya memang budaya diorang. Masa itu emas. In the end, aku pun terikut sudah. Cuma sekarang ni part naik tangga, slow sikit sudah hahaha.

Next trip, enjoy kuatkan kaki. Ngam tu practice dari sekarang.