16 August 2014

Throwback: Weekend getaway to Kundasang

Assalamualaikum. 안녕!

Hari malas sedunia! Home alone since last Tues. Bunda is currently in Bandung with her siblings. Aku ditinggal sendiri sama budak 2 meow ni semua. Sob.

Pastu pagi tadi dapat message from her. Suruh cari accommodation di Kundasang, next week. Memang The Ismail's PA sign mati lah namanya si Err ni. Sigh. Ntah apa kejadian lah dorang ni kan suka buat plan last minute. Timing pun sangatlah cantik! Macam ndak kan ada date paling cantik lagi dari yang diorang pilih ni. Cuti Merdeka; long weekend.

When I told Bungsu semua guesthouses, chalets & hotels are fully booked boleh2 dia replied "Impossible." Like, perlukah aku tikam jantung? Dugaan apakah? Hengat aku ni ada share sama properties di sana?

Gigih ni dari tadi aku call sana, call sini. Messange sana, message sini. Unfortunately for me, there are not many information about accommodations in Kundasang that I can get from the internet. Boohoo!

Pusing kepala aku fikir mana lah kami mau melepet di Kundasang ni nanti. Hmmm...kami? Confident kan kau dihangkut sekali Bie! Dalam aku cari info di laptop ni, I came across the Kundasang folder. Aku kan ada penyakit 'obses' sama street signboards. So memang banyak signboard accommodation yang aku snapped. Sudah buka folder tu, haruslah kegiatan lain yang aku buat.

Apalagi! Harus sesi throwback...cum sambungan cerita terbengkalai dari sini. Sedihnya perangai kau ni Bie! 
Buka tingkap dekat katil aku, tersaji view ini. Last time datang, kiri kanan pathway tu penuh bunga warna warni. Macam fantasyland gitu. Tapi haritu, bunga banyak yang kering. Bukan musim, maybe.
Kiram's Village memang menang besar bab scenery. Clear gila view Gunung Kinabalu di waktu pagi.
Aku bangun lambat pagi tu, so ini jaklah yang mampu aku snapped. Liat betul aku mau bangun walau Aunty sudah 'menyanyi' awal pagi. Siap dia berkenalan sama family sebelah bilik kami.
Bilik kami yang sebelah kanan tu.
Double-storey chalet. Boleh masak & ber-bbq di sini. 
Parking space. Memang ndak bertar so sila bertabah jalan atas gravel, park atas tanah berbatu batan.
A new accommodation opposite Kiram's. Masih belum complete sepenuhnya but it is already open for booking. Few chalets sudah siap.
Sesi buli Bunda. I counted 123 few times...just to annoyed her. The outcome? Of course lah anakonda berjaya! Aunty juga yang maintain. Walau facing the sunlight. 
Habis sesi bergambar, check out & off we went to Kundasang town. Sebelum tu try test bawa Fuchy naik bukit nan tinggi untuk pi Heritage Resort. Saja mau tunjuk dua beradik tu, Hotel Perkasa ain't alone anymore up there. Sudah ada chalets comel peneman diorang. 
Chalet at Mount Kinabalu Heritage Resort. More info about this; here
Dulu pernah stay sini with my girlfriends. But I haven't had the time to update about this place as yet. Gitu kan alasan. Seumur hidup aku akan blame sang masa. 
A bridge connects the chalet to the reception area (the main hotel building). 
Last few months, my family stayed at its hotel. We used to stay there when I was just a kid; every time we went up to Kundasang. It's been eons since we last went there. But nothing awed me anymore. Except for its new name. Part tu nanti aku buat another entry. Review gitu. 
Coincidentally. We wore the same hue.
Sanggup drive tinggi semata untuk masuk area trail ni. Located right behind the Mt Kinabalu Heritage Hotel. 
Another guesthouse along Kundasang road. 
More info & pictures of this lodge here
Macam biasa...kalau naik Kundasang, kerja Bunda & Aunty adalah borong bunga. Pastu sampai KK, belum sempat berkasih sayang sama bunga tu semua...diorang pun layu & mati. Sudah cakap, pokok bunga di tempat sejuk won't survive at place such as KK. Panas baq hang. Tapi tetaplah mau beli. Alasan...cantik. Nanti taruk baja, insha Allah bunga tu akan hidup.

So far, memang hasil baja sekadar anganan di tasik madu jaklah. Usually after two or three weeks...pasu akan tinggal tanah without bunga sudah. Gah!
Spoil with fresh vege & varieties of snacks. 
Yang ni part aku suka. Harus aku yang riang ria membeli. Sebab confirm lah di KK sayur adalah extra mahal. Kurang fresh lagi. Selalu kalau balik dari Kundasang, berhari2 lah aku akan masak sayur bukit + lada putih. 

Ok sudah jauh terlajak membebel. Task yang di-assigned pun belum terbuat. If all else fail, aku akan suggest untuk kami stay di khemah jaklah. Banyak port tepi jalan ngam jadi tapak khemah di sana. Memang cadangan minta duku kepala. 

Anyway, I came across this unique type of accommodation in Kundasang (here). Would love to try it someday. Boleh feeling tidur di Mongolia. Belum mampu menjejak tempat tu, jadinya tripping jak dulu. As for the date proposed by Bungsu, the place is already fully booked. Duh! What do I expect lah kan. Nama pun long weekend.

eryantierdabdulkarim

6 comments:

zila@akulovetravel said...

Saya ada niat nak repeat kundasang..kali ni nak bwk segala mcm rice cooker nak masak. Kena pulak sayur boleh dpt fresh2, syok lah nanti memasak. Suka sangat suasana Kundasang dan hotel yg sy pernah stay ritu :)

Unknown said...

Sebab Zila lah saya rajin nak update pasal Kundasang. Ada kawan datang KK pastu cakap kenapa saya xpernah blog pasal tempat sendiri haha, dia cakap macam tu sebab saya bagi link blog Zila untuk refer pasal makan & tempat nak visit.

Ala kalau nak repeat, xyah bawa rice cooker semua. Pinjam je dari saya. Buat berat beg je kalau bawa dari sana.

Azra said...

menarik giler bie yg mongolian hut tu... ko try la.. kalau ko rase ok, sila war2 kat sini..

Unknown said...

Wei turun KK jom. Kita gi try duk dalam benda alah tu. Xde kot sejuk macam si Meng rasa kat Mongolia tapi bolehlah sebab kat kaki gunung pun.

Jari Manis said...

Bie..kalau tak kerana perlu cari accomodatiaon tu mesti tak kuar entri ni kan..sama lah..malas tahap Gaban nih..ceiter pasal Kundasang belum pernah jejak kaki ke sana..
So mcm mana task tu...dh jumpa lom?

Unknown said...

Aah kalau x memang akan kuar cerita hari raya jelah. Haha. Kalau xpenah jejak, tu tanda JM kena datang at least sekali. Tengok Zila siap nak repeat.

Hmmm task tu dah settle. Xde accom yang available jadinye berhujung minggu & merdeka kat KK jelah kitorang.