5 October 2012

Buang Tabiat: Caca Merba

Assalamualaikum. Annyeong!

Hmm...pagi ni bangun super lewat. Serious punya lewat. Selalu Mr Sam berkokok around 7a, aku bangkit terus mandi siap2 then zoom to cafe. Tapi pagi ni Mr Sam ndak da sebab dia tidur dalam si Fuchy. Accidentally tertinggal ok. Kunun plan mau singgah JTKerja before cafe tapi sebab aku sudah lambat harus plan tu aku campak ke laut. Sudahlah short staffs, jangan ada hati mau singgah mana2 ya Bie! 

Urusan sama JTKerja belum settle sebab pegawai dorang ramai yang bijak2 belaka. Last Mon aku dibagi form untuk boss sign. Weds aku datang submit. Tapi pegawai yang entertain aku tu cakap, form tu sudah invalid sebab dorang baru tukar new form pagi tu. Bijak sekali dalam membazirkan masa orang lain. Aku malas mau bertekak based on experience lepas. Aku tegur pegawai tu, sekali lesen aku dia kasi keluar sebulan lewat. Pending kunun sebab belum dapat confirmation lulus or ndak. Silakan kau menjawab di sana nanti. Awal pagi mau marah pun ndak best. Nanti rosak mood!

Ya, aku bangun lambat! Pandai corner pula cerita aku ah. Menyinggah kunun meluah ketidakpuashatian. Anyway, aku sampai cafe time orang belum ramai. Nasib baik! Kalau ndak, ada sana belum warm up terus jadi superwoman. Sempat breakfast. Sempat ber-twitter & ber-watsapp. Came afternoon, tiba2 cafe banjir sama students. Seriously! Rasa macam mau buka kuda2 halau dorang semua balik hostel. Penat wei!!! 5 jam aku berdiri ndak da duduk. Kalau kira jauh perjalanan aku tu maybe equal ulang alik Cafe-KK-Cafe. Mana lagi terpaksa mengadap students yang cerewet. Memang senyuman pun kusam sudah ah. Siapa2 yang ada hati mau pertikai pH masam muka aku, sila kau ganti tempat aku for a day. Jangan pandai bercakap jak sana...try dulu kau experience baru bentang report. Tiba2 hemo kan. Motif? Dari dulu aku selalu cakap; customer is NOT always right. Aku cakap sama bos, patut yang ngam adalah "customer is 'always right' when they request ridiculous demand".

Boleh hangin ok dalam sibuk kau melayan, tiba2 student paling depan mengamuk ndak dapat order. Padahal? Kau berdiri paling depan sebab kau potong queue kan. Pastu lagi hangin bila student yang patut dapat order marah aku sebab order dia diambil si Pemotong Queue. B to the Ngai! B to the Ngang. Kalau ada yang cerewet, time kita buat order dia...dia sibuk cerita sama kawan. Yang aku ni assumed semua gravy dia mau. Sekali sudah siap, barulah sibuk mengomel depan aku "Ala kak saya ndak mau ini, ndak mau itu!" "Ala kak...saya ndak mau pedas". Belum campur yang order untuk kawan2. Sekali kawan2 tu pun order juga untuk diri sendiri. Double triple order. Ni sudah siap semua, baru cakap "Ehh ini jak kami order bah". Kalau ada lagi tengah queue ndak apa, boleh proceed jual sama dorang. Paling kelas bila jumpa student yang lupa tempat dia berpijak sebab dia student uni while kami ni cuma pekerja cafe ndak da kelulusan. Paling bikin high blood! Mendidih darah seorang yang short tempered macam aku ni.

Erk Bie...kau kenapa?! Kununlah ndak mau bebel pasal tu semua. Kununlah mau redha & pasrah. Sekali melepas geram kau sini ah. Blog aku kan, lantaklah aku bercurhat sendiri sini. Dari aku pendam, monolog sendiri2 di kepala. Bagus kasi muntah jak sini. Lepas ni mesti lega.

Hmm, dalam pada aku penat paling maksimum, rasa macam mau pulang & rest, rasa marah ditahan2...tiba2 datang positive thoughts. Berpenatan sekarang, insya Allah time cuti semester nanti boleh sudah menuai hasil. Yeah!! Terus semangat sikit kerja. Tapi sikit jaklah; tipu ok kalau cakap lenyap terus semua penat.

Recently masa sibuk2 blogwalking, aku TERjumpa 2 blogsites (Danny & Rara) yang super mengujakan!!! Hoyeah! Bloggers who enjoyed travelling like yours truly! Tapi diorang ni kategori advance banyak tingkat dari aku! Ever since I bumped into their blogs, aku sudah jadi avid stalker.

Sangat happy habis meter! Entries dorang boleh buat reference ah. Instantly semangat berkobar2 mau arrange another solo adventure! Paling wow bila ada entries yang dorang breakdown expenses segala. Pastu buat entry pun each for every single day dorang travel tu. Complete & details! Siap attached direction. Naik itu, pusing kiri, depan ada store etc. Memanglah aku masih merangkak2 lagi dalam aktiviti adventure begini tapi insya Allah...pelan2 kayuh orang bilang. Ndak lah mau ikut dorang yang travel every 2 months...or travel to more than 2 countires in a year. At least aku jumpa sudah blog untuk dirujuk2 kalau aku mau berjalan sendiri lagi nanti. Pinjam itineraries; as I asked one of them through the mail.

Berjalan untuk tinguk tempat orang has always been my dream. Sambil berjalan, banyak boleh aku belajar. Banyak masa untuk muhasabah diri. Banyak masa untuk kutuk diri sendiri. Banyak masa untuk kenal diri aku. Repair apa2 yang berhamburan dalam diri. Kan orang bilang, jauh perjalanan luas pengalaman. Tapi aku kenalah mengatur dengan bijak juga. Berjalan setakat yang mampu. Sebab poket bukan selalu penuh RM! Mau jadi lebih tegar dalam bab saving ni tau. Selalu; halfway aku mesti tewas! Huh.

eryantierdabdulkarim

6 comments:

ochs widdle said...

sabar bie...

aku paling suka time cuti semester.
aman.
hahaha

best la b tgk kau berjalan2
impian aku juga tu satu hari nanti.backpackers around eroupe.
cewah.insyaallah.

*malam td aku mimpi kau bawak aku jalan2 ke kundasang..hahaha.best bangat

Unknown said...

Aah kena sabar. Hihi dugaan orang bekerja melibatkan manusia. Lagi best kot keje ngan mesin.

Cuti semester memang aman. Cafe pun sunyi. Aku boleh berjalan ke sana ke mari. Tapi income lak takde. Huhu.

Insya Allah Cha. Aku doakan ko pun akan backpacking solo around Europe! Amin. Mesti yakin & beranikan bermimpi. Barulah ada usaha untuk jadikan realiti.

Serius ko mimpi gitu? Wah cepat turun KK, aku bawa ko jalan kat Kundasang!

ochs widdle said...

hee..
insyaallah satu hari nanti..

aku kerja di admin.mengurus manusia
lagi serabut.
betul kata kau bah.
lagi senang mengurus mesin dari mangurus manusia.

aku sedang kumpul duit la ni.;p
pingin juga pergi merata jelajah dunia org lain.

Unknown said...

Ya betul. Penat urus manusia. Insya Allah, amin amin! X lama lagi dapat cuci mata tengok gambar ko round Europe. Woot!

Malicious Mind said...

wahh stress betul ko ging.. yalah biasalah customer. ada yang order begitu lepas tu claim tidak pla order mcm tu. manusia banyak ragam..

Unknown said...

Ya banyak ragam. Itu boleh tolerate kalau awal2 pagi, sekali sudah berpeluh armpits bagai...memang cepat naik hangin ni. Hahaha stress kejap jak. Besalah aku, drama lebih.