17 August 2010


Last night plan untuk tinguk The Expandable adalah ke laut. After iftar, perut kembung tahap gaban. Mau jalan pun ndak dapat...rasa mau mengensot jak macam ular, boleh? Juadah iftar hanya makanan take away dari cafe...except spaghetti goreng & nasi putih. Yup, it's the 2nd time I made spaghetti goreng...perut aku rasa mau makan benda alah tu so ndak salah kan tunaikan request sang tummy.

After habis segala urusan...tiba2 kemalasan membuak datang. Tanda supaya aku stay jak lah di rumah. Bulan puasa lebih molek lekat di rumah...bukan berpeleseran meninguk wayang segala ya cik Err. I decided to just hook myself in front of Asus instead.

Gobek2 youtube.com, sekali suddenly it crossed my mind to search for Maher Zain. Good friend of mine, Ruby; gave me the link to 1 of his song some time ago...but being the occasionally tone-deaf me, I just listened to the song ONCE. Ruby ada buat brief description about the singer tapi aku biasa lah...cinta banget sama label outdated tu. Orang sudah berkurun dengar & hayati lirik MZ's songs...aku baru semalam sibuk mencari.

Being the typical me kalau sudah suka certain song...harus kau akan muntah darah dengar aku putar lagu tu berjuta kali. I can listen to that song alone the whole day. Semalam, Maher Zain single "For the Rest of My Life" caught my attention. Berdrama sendiri depan Asus...tears falling endlessly I couldn't make them stop. Masya Allah, lirik adalah menusuk kalbu. Chenta Hati, go read the lyric. Nanti sila dedicate sama aku, ya.

Sudah habis dengar lagu mamat handsome tu...datang pula urge untuk cari ceramah Ustaz Kazim Elias. Hari tu di mukabuku ada dengar 1 of his ceramah titled; Bergembiralah Wahai Wanita. Sekerat jak; pasal tu aku gagau mencari sambungannya. Best & penuh pengajaran sebab dalam ustaz tu berdakwah...beliau guna bahasa seharian kita. For me, lebih mesra & senang masuk akal aku yang nan tepu ni. And beliau giler pandai buat lawak. Jadinya, ndak lah mengantuk di situ. Aku biasalah kalau dengar ceramah apalagi ceramah agama...harus mata pun berat macam ada bertan bata bergantung di bulu mata.

But this ustaz...succeeded in making me stay to listen to his ceramah for nearly 3 hours. 2 ceramah aku berjaya dengar sampai habis; Tipu Daya Dunia & Warna Hati Remaja. Alhamdulillah. In Tipu Daya Dunia, memang gila banyak terkena batang hidung. Kalau lah tiap bait ayat ustaz tu ibarat rotan...nah patah sudah batang hidung aku dipukul. Tambah penyet la hidung yang memang ndak mancung.

Dek kerana kesyiokan, therefore I wish to listen more of his ceramah tonight. Insya Allah akan download dalam handphone & boleh dengar while driving. Biar telinga ni jadi bersih dengar benda baik2. I have already list down few titles I will listen later. 1 of them is Harta Yang Tidak Pernah Puas. And I would also want to download Allahyarham Ustaz Ismail Kamus' ceramah titled; Wajah-wajah Mayat. Used to listen to his ceramah before...pastu stop sebab decide untuk jadi bangang sibukkan diri dengan urusan dunia.

Kerugian itu suatu pilihan...terang lagi bersuluh, kau pilih jalan yang gelap itu cik Err. Sila berpatah balik before it's too late.

No comments: