19 August 2010

First Night


Ha sudah...jangan kau fikir aku gatal menikah sampai mau buat entry dengan tajuk di atas. Takde makne nye joyah oii! Kureng pahala puasa kalau fikir bukan2. *Mode: Minta puji berSemenanjung slang*

Alkisah; di awal pagi aku siapkan surat cinta sama Bendahari uni ni. Note: Aku memang suka bagi surat cinta sebab aku ndak mau tambah kusut whenever Bungsu ask about the payment for the unpaid catering service(s). Rasa dada torn into pieces bila disoal. As if makan gaji buta kalau kerja nan sikit pun ndak dapat settle.

Sudah siap semua kerja suddenly jiwa macam rasa mau minum something that could polish iman dalam diri. Since I've got nothing else to do...using tiubkau[dot]com, I began searching for more of Ustaz Kazim's ceramah. Aku memang suka giler dengar ceramah dia sekarang ni. And thanks to technology as well...bila aku ndak berapa clear in understanding his ceramah, I could play it repeatedly anytime & I want. Walau berjuta kali.

*balik ke tajuk entry*

Sikit pasal ceramah:

Tunang: Kematian
Tarikh Ijab: Wallahualam
Tok Kadi: Malaikat Izrail
Pelamin: Liang lahad
Tetamu: Ulat2 & kala jengking

I just love it when the ustaz used something like a figure of speech to refer to something that could suggest a similarity. Metaphor.

Tajuk ceramah beliau yang aku dengar sebentar tadi was Seruling Nabi Daud. It consists of 6 parts. 10 minutes for each part. In the last part, baru keluar ayat pasal Malam Pertama. Hold ur excitement fikir benda yang tongol ok. Or more better, vanish the thought. Since aku ni sangat ndak cekap bab buat review...jadi silakan dengar ceramah tu sendiri ya.


There are lots more of his speeches in the web...in which aku memang gigih download. Jiwa aku kalau dengar sekat2...came afternoon, di ofis ni memanjang streaming jak lah. Buffering segala. Ugh.

Ada misi untuk diri sendiri. Bukan misi untuk dapat duit lebih...it worth more than that. No wealth in the world could every buy it. Insya Allah, when I set good intention Allah will guide the way. This year banyak kematian among family members. Yet tidak sepenuh pengajaran aku hayati kematian itu. Rasa insaf & sedar datang tapi ndak pernah mahu diteruskan. Ada jak alasan.

Aku mahu berhenti jadi gila mengejar dunia...mahu lebih serius hal dosa pahala...mahu sentiasa dekat dengan Dia. Aku pasti akan terkorban untuk mendapat semua itu...diri pasti akan merasa sakit; but there is no gain without pain, right? Tiap pengorbanan pasti ada ganjaran...tidak di dunia, di akhirat sana. Itu janji Allah. Semua pun dalam pengetahuan Nya, there won't occur situation as overlook during the Judgement Day.

Mujahadah itu pahit, kerana syurga itu manis. Nafsu itu tampak indah, sedangkan neraka itu tidak terperi azabnya."

No comments: