25 May 2010

Maaf andai ini melukakan


Hmm...aku rasa today shall be mark as a bad day for some of my darling friends. Sorry to hear about that. I really am.

As much as korang rasa sedih...aku harap korang kekalkan kewarasan. Jangan biar rasa sedih tu kuasai akal fikiran. Itu peluang keemasan untuk sang durjana pesongkan iman. Never give them the space to wangle with ur mind...because consequences dari tindakan di luar kawalan akal; adalah sangat bisa. It's something every human being regret.

Ok fine, akan ada cakap NO REGRET AT ALL & that dorang puas if dapat lepaskan rasa sedih tu. Which at one point, rasa sedih will soon convert to revenge. Dendam is benda paling busuk; yang boleh jadikan hati keras beku. Bila hati keras, apa pun nasihat or motivasi susah untuk diserap masuk dalam sistem akal. And it became harder untuk akal assess & judge.

But seriously, dalam pada orang2 tu bangga angkat slogan "NO REGRET"... kita ndak kan tau what the heart really says, right? What they really feel deep down inside. Maybe hati pun meronta menangis; telling the system to stop the so called pelepasan rasa sedih. Tapi kerana ego...ditambah bisikan manis bak madu sang durjana; kadang kala mulut akan lontar apa jak yang terbuku dalam hati.

sigh alangkah rugi jadi orang yang begitu. I was there; many times before. Bukan maksud aku, I've totally change now. Tipu sebab ada masa taring aku keluar juga ndak kena tempat. But at least...kalau aku rasa sedih or disappointed or devastated sekarang ni, I am able to channel out them in better way. Not all the time of course. But, most of the time I am mindful that showing off my devastation won't do me any good.

Dulu...lepas putus cinta semua kata madu sumpah seranah keluar. Bukan jak time putus cinta, time tengah gaduh pun sama. Duh! Ruginya rasa diri pungut bertong dosa.

In every relationships I had; I was always the one who walked away. But thing was a lil bit different when I broke up with that someone. Palinglah aku rasa terpukul tersmash segala. Ambil kau...baru kau tau kan cik Err apa lelaki2 tu rasa saat kau tinggalkan dorang terkontang terkanting. Padan muka kau. Bila kejadian putus cinta sama lelaki not so special ni; aku jadi penghasil dendam paling hebat. Paling unggul. Ntah apa jak aku doa untuk dia...ntah apa jak aku maki dia...ntah apa jak aku umpat dia. Jijik sama diri sendiri every time I recall apa yang sudah berjaya diletak atas neraca timbang untuk aku di sana nanti.

Truth to be told; dalam aku sibuk bina tugu kebencian caci maki untuk lelaki itu...rupanya titik hitam yang dulu kecil di hati aku jadi makin besar. Pastu merebak...and terjadilah penyakit hati. Semua pun aku benci. Semua pun aku ndak puas hati. I don't know how long I take to fortified the so called monument. Until 1 time...aku ndak rasa apa2. Kepenatan membenci, kepenatan mengumpat, kepenatan rasa marah. Apa yang tinggal? Balik juga sama kesedihan yang jadi trigger untuk semua.

Slowly I learn how to let thing go...slowly I managed to embrace the bliss from letting the nature taking its course. Bila kami in touch, aku rasa tenang. Serious aku pelik. I was wondering mana semua rasa busuk yang pernah aku ada dulu.

Masa tu baru aku sedar...monument yang aku bina tu lah yang sudah sucked up semua rasa busuk tu. Tapi aku ndak kesedaran because I have let myself to move on. Untuk terima ujian Allah dengan redha. Ikhlas ndak boleh aku cakap sebab itu hanya Dia yang layak untuk menilai.

I wrote this entry not to brag or anything associated with it...tapi as a friend; I guess I have the right to say something when I feel that thing aren't the way it's supposed to be. Hidup di dunia ni sementara jak, jadi ndak salah bah kan kalau saling mengingati.

When I did something wrong, I'm glad if friend(s) pointed it out. And show me the right path. Bukan point out untuk jadikan weapon to go against me in the future...yang tu definitely different case here. Buang ke laut kes gitu.

Time bercinta bukan main kemaruk...kenapa sudah putus; bermaki2an. Bercakap benda yang ndak pernah wujud dalam kamus hidup. Canang cerita yang patut disimpan dalam kain masing2. Ungkit itu ungkit ini. Doa yang bukan2. Haip...harus ingat ok Dia ndak suka tau cara yang ini. Tu belum campur yang suka mengugut. Maruah dijadikan taruhan & umpan. Alahai...benda tu untuk budak belasan tahun, maybe I could try to undersand. But for people my age...ndak kesesuain di situ.

It's better to pray good things for them...pahala both pun dapat. Ndak susah hati. Fine, memang ada rasa geram at first but if dapat buat diri remain calm, harus semua akan jadi baik2 saja.
Allah tidak bagi kesusahan sama hamba Nya melainkan kesusahan tu disebabkan oleh hamba itu sendiri.

No comments: